fbpx
Twijfel je aan een vitaminetekort en aan je gezondheid?
Fit (ness) & More

Vitaminetekort? Ga je vermoeidheid eenvoudig snel te lijf

Vitaminetekort?

Luister naar je lijf.

Het vertelt je waar je tekorten aan hebt. Ons lichaam is namelijk een fantastisch systeem. Gelukkig komt in Nederland praktisch geen vitaminetekort voor, er zitten genoeg vitamines in onze voeding. Mits je gezond eet en drinkt natuurlijk. Het spreekt voor zich dat iedere avond een vet patatje wegspoelen met een halve liter cola geen zoden aan de vitaminedijk zetten. Maar in sommige gevallen kan een tekort toch voorkomen. De meest voorkomende vitaminetekorten zijn vitamine D-tekort en vitamine b12-tekort.

vitaminetekort : klachten en symptomen

In totaal zijn er dertien stoffen die de naam vitamines hebben. Dat zijn: vitamine A, C, D, E, K en acht soorten vitamine B.

Vitamine A

  • Zorgt voor huid en ogen
  • Nodig voor de aanmaak van cellen en de weefselstructuur van de huid, luchtpijp, het haar, tandvlees en longweefsel
  • Zorgt voor een goede werking van het afweer- en immuunsysteem

Tekort aan vitamine A
Een tekort aan deze vitamine kan een droge huid of dof haar veroorzaken. De kans op een griep of verkoudheid is door de verminderde weerstand groter.

Waar zit vitamine A in?

  • Dierlijke producten, zoals vlees en vleeswaren, zuivelproducten, vis en eidooier
  • Zit als toevoeging in margarine, halvarine en bak- en braadproducten
  • In lever zit veel vitamine A

Vitamine B1

  • Onmisbaar voor de energievoorziening
  • Nodig voor een goede werking van de hartspier en het zenuwstelsel

Tekort aan vitamine B1
Heb jij snel last van depressies en stemmingswisselingen? Kun je je vaak moeilijk concentreren en heb je last van geheugenverlies? Dan bestaat de kans dat je een tekort aan vitamine B1 hebt. Ook gevoelloosheid in de benen en hartklachten komen voor bij dit type vitaminetekort.

Waar zit vitamine B1 in?

  • Brood en graanproducten
  • Aardappelen
  • Groente
  • Vlees en vleeswaren
  • Melk en melkproducten

Vitamine B2

  • Nodig voor energie

Tekort aan vitamine B2
Bij een vitaminetekort kun je last krijgen van je huid. Er kunnen ontstekingen optreden, met name bij de mondhoeken. Ook krijg je last van vermoeidheid.

Waar zit vitamine B2 in?

  • Melk en melkproducten
  • Vlees en vleeswaren
  • Groente
  • Fruit
  • Brood en graanproducten

Weetje: vitamine B2 kan niet tegen licht en is oplosbaar in water.


Vitamine B6

  • Reguleert de werking van bepaalde hormonen
  • Nodig voor de groei en bloedaanmaak
  • Nodig voor een goede werking van het immuunsysteem en het zenuwstelsel

Tekort aan vitamine B6
Wie voldoende en gevarieerd eet, krijgt genoeg vitamine B6 binnen. Toch lijkt lang niet iedereen dit te lukken. Bij een tekort kunnen er verschillende klachten optreden. De bekendste zijn: ontstekingen van de tong en de huid, verwardheid, verminderde weerstand, zenuwaandoeningen, depressies en vermoeidheid.

Waar zit vitamine B6 in?

  • Vlees
  • Eieren
  • Vis
  • Brood
  • Peulvruchten
  • Groente
  • Melk
  • Kaas

Gezonde voeding gaat een vitaminetekort tegen



Vitamine B12

  • Speelt een rol bij de vorming van rode bloedcellen
  • Zorgt voor een goede werking van het zenuwstelsel
  • Is een essentiële factor voor de groei
  • Het is betrokken bij de stofwisseling van foliumzuur.

Tekort aan vitamine B12
In Nederland krijgen de meeste mensen voldoende vitamine B12 binnen via de voeding. Voornamelijk door het eten van vlees. Vooral veganisten lopen een risico op een te lage inname van vitamine B12. Bij een tekort aan vitamine B12 kan minder DNA worden aangemaakt, dat nodig is als lichaamscellen zich vermenigvuldigen. Vooral bloed- en zenuwcellen vermenigvuldigen zich snel, en daar zijn de effecten van een tekort dus het eerst te merken.

Een vitamine B12-tekort kan leiden tot bloedarmoede en schade aan het zenuwstelsel. Dat uit zich in symptomen zoals vermoeidheid, gebrek aan eetlust en hoofdpijn, maar op de duur ook in typische verschijnselen als tintelende en gevoelloze handen en voeten, geheugenproblemen en coördinatiestoornissen.

Waar zit vitamine B12 in?

  • Dierlijke producten zoals:
  • Melk
  • Vlees
  • Vleeswaren
  • Vis
  • Eieren

Vitamine D

  • Het lichaam heeft vitamine D nodig voor stevige botten en tanden.

Een vitamine D-tekort is een tekort dat vaak voorkomt. Het komt in alle lagen van de bevolking voor, maar met het stijgen van de leeftijd, stijgt ook het risico op een tekort. Naar schatting heeft de helft van alle ouderen een tekort aan vitamine D.

Tekort aan Vitamine D
Een tekort kan op den duurbotontkalking of osteoporose en/of spierzwakte veroorzaken.

Waar zit vitamine D in?

  • Vette vis, zoals tonijn, makreel en zalm
  • Producten die aangelengd zijn, zoals sommige zuivelproducten
  • Rundslever
  • Kaas
  • Eigeel
  • De belangrijkste bron: zonlicht

En laten we aan deze laatste nu net over het algemeen tekort hebben. Daarom is het belangrijk deze aan te vullen. Slechts 20% halen we uit onze dagelijkse voeding en dat is bij lange na niet genoeg.


Twijfel jij aan je gezondheid en vermoed je vitaminetekort(en)? Wacht dan echter niet langer, en bestel je voedingssupplementen eenvoudig online. Je gezondheid is de investering ten slotte meer dan waard, vind je niet? Sidenote: twijfel je of er meer aan de hand is? Raadpleeg dan altijd een huisarts. Beter een keer teveel dan een keer te weinig bovendien.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: